Tuesday, January 8, 2008

Kehadiran 'AG' menimbulkan ‘intimidasi’


Cetak
Ditulis oleh SM Noor
Tuesday, 11 December 2007
Kuala Terengganu, 10 Dis - Kehadiran Peguam Negra (Attorney General - AG) melakukan pendakwaan keatas kes-kes di mahkamah sesyen kebelakangan ini menimbulkan tanda tanya kepada pelbagai pihak.

Sebelum dari menjadi pendakwa didalam kes ‘peristiwa berdarah Batu Burok’ ( Suwandi dan Azman) di mahkamah sesyen Kuala Terengganu, Ghani Patail menjadi pendakwa didalam kes perhimpunan ‘haram’ HINDRAF.

Kemudian pada lewat semalam, di mahkamah sesyen Kuala Lumpur, Ghani juga yang menjadi pendakwa didalam kes BERSIH yang mendakwa Naib Presiden PAS, Tuan Haji Mohamad Sabu.

Seorang peguam muda, FathiAziz Abu Bakar berpendapat, kehadiran Ghani sebagai AG di mahkamah sesyen menimbulkan satu bentuk ‘intimidation’(gertak, ugutan) kepada mahkamah dan mempengaruhi keputusan yang dibuat.

“Dari segi pentadbiran mahkamah, hakim-hakim mahkamah sesyen adalah terletak dibawah pentadbiran peguam negara” jelas beliau.

“Hakim-hakim yang membicarakan kes dimahkamah sesyen, dipanggil pesuruhjaya kehakiman ‘Judicial Commisioner’. Kenaikan pangkat hakim-hakim ini adalah dibawah ‘rujukan’ peguam negara” tambah Fathi.

Kehadiran Ghani Patail sebagai Peguam negara ke mahkamah sesyen Kuala Terengganu juga menyebabkan ramai pegawai tinggi polis yang hadir, termasuk Ketua Jabatan Siasatan Jenayah.

Keadaan ini adalah kebiasaan didalam pentadbiran kerajaan, kehadiran orang ‘atasan’ akan diraikan oleh seseorang pegawai ‘bawahan’. Apatah lagi kehadiran Ghani sebagai Peguam Negera yang menjadi Ketua Jabatan.

Dari sudut pentadbiran, keadaan ini menimbulkan suasana ‘intimidasi’. Seseorang pegawai ‘bawahan’ yang akan membuat keputusan, sudah tentu merasa janggal dengan kehadiran orang ‘atasan’nya.

No comments: