Tuesday, January 8, 2008

Himpunan Aman sokong Azman dan Suwandi di teruskan – 7 ditahan edar risalah

Ditulis oleh SM Noor
Sunday, 06 January 2008
Kuala Terengganu, 6 Jan, 9.00 pagi – Bantahan terhadap ketidakadilan terhadap kes Azman dan Suwandi diteruskan, bahkan hari ini ia turut disertai oleh sekumpulan pemuda dari Jerantut Pahang. Sementara itu, sekitar jam 8.30 pagi, seramai 7 orang pemuda telah ditahan di hadapan kompleks mahkamah Kuala Terengganu ketika mengedarkan risalah ‘ Menyokong Himpunan Aman ‘ yang diadakan pada hari ini. Mereka dipercayai ditahan oleh sekumpulan polis berpakaian awam, dipercayai cawangan khas. Kesemua mereka yang ditahan adalah pemuda dari Kampong Gong Kapas, Kuala Terengganu.

Pada jam 8.45 pagi, sebuah trak polis yang sarat membawa penumpang mamakai baju berwarna 'jingga', dilihat membawa Azman dan Suwandi masuk ke perkarangan mahkamah melalui pintu utama. Isteri Suwandi, telah masuk keprkarangan mahkamah seawall jam 8.15 pagi, namun ayah Azman tidak dibenarkan masuk kerana terlewat sampai dimahkamah.

Pada sekitar jam 9.15 pagi, Himpunan Aman Rakyat membantah ketidakadilan terhadap kes Azman dan Suwandi dimulakan. Beberapa pimpinan PAS Negeri turut hadir termasuk Setiausaha Perhubungan PAS Ngeri, Tuan Haji Yahaya Ali dan Timbalan Pesuruhjaya, Dato’ Ustaz Haji Abu Bakar Chik.

Himpunan tersebut diteruskan wakaupun didalam hujan. Antara pemimpin yang berucap adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Syed Azman, Ketua Dewan Pemuda PAS Besut dan Ketua Dewan Pemuda PAS Marang

No comments: