Thursday, December 23, 2010

6 Rumah Siap Pahat Berbunyi

http://buletinonline.net/images/stories/berita36/genderis.gif- Geng 10 Budak Hitam Jadi Geng 4 Budak Hitam Bisu?
KUALA TERENGGANU
; Rumah sudah siap, pahat masih berbunyi, begitulah perumpamaan yang paling sesuai, buat Umno Terengganu, seusai Mesyuarat ke 3 Penggal ke 3 Dewan Undangan Negeri ke 12 (Sidang DUN Terengganu) yang akan diadakan pada 13 hingga16 Disember baru-baru ini.

Beberapa blog pro-Umno mengungkit cerita tentang '10 budak hitam' apabila dilaporkan terdapat empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Umno Terengganu yang enggan bersuara.

Namun begitu mereka menyimpulkan, dari 10 budak hitam yang dianggap popular dalam mensabotaj Kerajaan Ahmad Said kini sudah semakin berkurangan, menjadi hanya 4 orang budak hitam.

Diantaranya yang marah-marah dan mencatat 'posting' seperti dibawah;

Masih ingatkah dengan 10 Budak Hitam yang berusaha sedaya upaya mahu melingkupkan kepimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said dahulu? Kalau sudah lupa, diturunkan semula senarai 10 ‘dajal’ tersebut.

1. Idris Jusoh (Jerteh)
2. Rosol Wahid (Ajil)
3. Din Adam (Bukit Besi)
4. Muhammad Ramli Nuh (Tepuh)
5. Mohd Zawawi Ismail (Kuala Berang)
6. Abdul Halim Jusoh (Permaisuri)
7. Alias Abdullah (Alor Limbat)
8. Zakaria Abdullah (Paka)
9. Mohd Pehimi Yusof (Kota Putera)
10. Ramlan Ali (Jabi)

Dari 10, tinggal empat yang masih berpenyakit. Penyakit enggan bercakap dalam persidangan DUN.

Tapi, dari laporan yang boleh dipercayai, ketika dipanggil untuk mesyuarat pre-council, lebih dari empat orang yang tidak mahu menghadirkan diri, termasuklah Zakaria Abdullah (Paka)
.
Khabarnya, penyakit yang melanda budak-budak ini tidak mampu diubati lagi. Yang enam lagi, yang sudah mampu bercakap itu, khabarnya sembuh dengan sendirinya, selepas mereka terlangkah busut jantan.
Tapi, ada empat ADUN yang masih membisu itu (bukan bisu tetapi membisu), belum dapat disembuhkan walaupun melalui perubatan moden.

Din Adam dikatakan hanya pandai bercakap, kalau ada ‘pembesar dari Kuala Lumpur’ mahu mendengar percakapannya.
Itulah sebabnya, dia dilantik menjadi jurucakap biadap bagi tujuan memalukan Menteri Besar, datuk Seri Ahmad Said ketika semua ADUN-ADUN Terengganu mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Kalau Hishammuddin datang ke Terengganu, Din akan berada di lapangan terbang untuk menyambut. Apatah lagi sekarang, setelah dilantik menjadi Pegawai Khas kepada Hishammuddin, makin keraplah dia menyambut pembesar dari Kuala Lumpur yang datang ke Terengganu.

Sifat pandai bercakapnya itu, tidak dibawa ke dalam Dewan Undangan Negeri Terengganu, kecuali dengan tujuan mahu memalukan Menteri Besar dengan dakwaan-dakwaan yang tidak benar.

Orang Terengganu menganggap, Din Adam ini sebagai penjaring bola ke gawang sendiri.

Rosol dan Pehimi pula, tidak mahu bercakap kerana takut kena marah. Siapa yang dia takut, tidaklah diketahui tetapi ramai yang percaya dia takutkan Idris Jusoh tidak melantiknya menjadi Exco sekiranya Idris menjadi Menteri Besar Terengganu semula.

Mungkin, dalam kotak fikiran Rosol, Terengganu masih belum ada Menteri Besar. Maklumlah, Rosol ini duduk di Hulu Terengganu. Barangkali, banyak maklumat di Kuala Terengganu yang dia tidak tahu.

Tapi dia ni seorang blogger. Biasanya, blogger sering dimesrai maklumat.

Jadi, bagi orang Terengganu, kalau ada budak-budak ini pergi mengadakan pertemuan dengan pemimpin PKR, mereka hanya boleh mendoakan agar Negeri Terengganu diselamatkan dari segala bentuk bencana politik.

Sebab apa? Sebab tiada siapa yang berani mengambil tindakan terhadap budak-budak ini. Mungkin PM dan TPM pun tidak boleh buat apa-apa terhadap mereka, kerana mereka ada pengikut kepada pemimpin yang mendakwa membawa tamadun kepada Negeri Terengganu.

Macam-macam mereka sudah lakukan. Mereka sudah memboikot persidangan dewan, mereka sudah mencerca Menteri Besar, mereka sudah menjaringkan bola ke gol sendiri, mereka sudah berucap seperti mewakili pembangkang, mereka sudah menjalankan pelbagai fitnah termasuk SMS palsu dan mereka sudah membisu, tetapi tiada siapa berani mengambil tindakan dan menegur mereka.

Oh! Begitu berkuasa mereka ini rupanya. Hebat sungguh mereka di kaca mata Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Nak diharapkan tindakan dan teguran dari Hishammuddin, mustahil kerana pendatang asing yang membanjiri negara pun Hishammuddin masih tidak mampu bertindak apa-apa, inikah mula 10 Budak Hitam.

Selepas ini, apa lagi tindakan Idris Jusoh, Din Adam, Rosol Wahid dan Pehimi Yusof terhadap Umno Terengganu, terhadap DUN Terengganu dan terhadap Menter Besar Terengganu, tidak dapat diduga kerana mereka sentiasa merancang, satu demi satu strategi selagi Datuk Seri Ahmad Said menjadi Menteri Besar.

Mereka tidak berasa bersalah. Mereka tidak takut tindakan. Mereka tidak kisah apa akan jadi kepada Umno dan BN – kerana mereka pentingkan politik peribadi mereka sendiri hingga sanggup melakukan apa sahaja asalkan hati mereka puas.

Buatlah berapa kali konvensyen pun, buatlah berapa kali pemukiman pun, buatlah berapa kali perundingan pun, buatlah berapa kali pertemuan pun, selagi hati mereka hitam dan diselaputi perasaan hasad dan dengki, mereka akan terus melakukannya kerana inilah perjuangan peribadi mereka.

No comments: