Friday, September 28, 2007

Kenyataan kelam kabut dan putar belit Ayub Yaakub ke KPN

Tarikh : Friday, September 28 @ 00:51:58 MYT



Setelah berhari-hari mengumpul fakta, kami membuat keputusan untuk menghantar fakta-fakta putar-belit kenyataan Ketua Polis Terengganu, Datuk Ayub Yaakub ke pengetahuan Ketua Polis Negara.Menerusi blog yang di cipta khas untuk mengumpul semua fakta yang berkaitan dengan tragedi penembakan anggota polis berpakaian preman terhadap orang awam, kami dapat mengumpul fakta-fakta khusus yang menjurus kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Ayub Yaakob.


Selepas membuat temujanji dengan Pegawai Perhubungan Awam Bukit Aman, Vennuvalan, beliau bersetuju untuk bertemu kami pada 21hb Septeber 2007 pada jam 11 pagi.

Menurut penerangan yang BERSIH berikan, terdapat tiga insiden penting yang mepertikaikan kredibiliti dan sikap profesional Ketua Polis Terengganu berkaitan dengan tragedi tersebut.

Perkara Pertama: Bilangan Das Tembakan

Antara Laporan terawal yang dikeluarkan Malaysiakini menyebut:
Katanya, semasa terjatuh penyerang terbabit berterusan menyerang anggota itu sehingga terkena di bahagian kepala menyebabkan anggota itu terpaksa mengeluarkan senjata dan melepaskan satu das tembakan bagi tujuan mempertahankan diri.
Ayub berkata, tembakan itu berjaya menyuraikan kelompok lelaki yang menyerangnya dan anggota polis berkenaan mengambil kesempatan itu untuk menyelamatkan diri dengan pergi ke arah pasukan FRU yang berada di kawasan berhampiran.


Dilaporkan oleh Utusan Malaysia pada 10 September 2007:
Ketua Polis Terengganu, Datuk Ayub Yaakob pada sidang akhbar hari ini berkata, seorang polis berpangkat konstabel terpaksa melepaskan dua das tembakan untuk mempertahankan dirinya setelah dipukul oleh 20 lelaki ketika dia mengawal keadaan di tempat letak kereta Hotel Permai Inn menyebabkan dua perusuh cedera


Dikekalkan kenyataan tersebut dalam laporan 11 September 2007:
Dalam kejadian pukul 9 malam kelmarin, kira-kira 750 orang dipercayai penyokong parti pembangkang merusuh dan menyerang polis selepas diarahkan bersurai daripada menghadiri satu perhimpunan haram di Jalan Sultan Mahmud malam kelmarin.
Seorang konstabel polis terpaksa melepaskan dua das tembakan untuk mempertahan diri setelah dipukul oleh 20 lelaki di tempat letak kereta Hotel Permai Inn menyebabkan dua perusuh terlibat cedera.


Tetapi bilangan tembakan 'dinaikkan jumlahnya' sebagaimana lapor Malaysiakini dalam edisi 11 September 2007 :
Anggota polis yang melepaskan tembakan ketika berlaku satu pergelutan di Kuala Terengganu malam Sabtu lalu, telah melepaskan empat das tembakan.
Ketua Polis Terengganu, Datuk Ayub Yaakob mengesahkan perkara itu ketika dihubungi petang ini.
Dalam insiden seumpama ini, kenapa boleh wujud kecelaruan sebegini? Melainkan das tembakan tersebut dilepaskan oleh pistol yang mempunyai silencer, kami kira pasti orang awam dan saksi-saksi boleh mengecam berapa das tembakan yang dilepaskan.


Perkara Kedua: Identiti Penembak

Laporan Utusan Malaysia hari ini, 12 September 2007:
Dalam kejadian malam Sabtu lalu, perusuh dipercayai penyokong parti pembangkang merusuh selama kira-kira lima jam di Jalan Sultan Mahmud di sini sehingga menyebabkan kerugian harta benda awam mencecah RM500,000.
Dua lelaki yang berumur 21 dan 38 tahun cedera di leher dan bahu akibat ditembak oleh seorang anggota polis yang cuba mempertahankan diri selepas diserang oleh sekumpulan lelaki.
Seorang anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU), Azmi Hussein, 29, juga luka di tangan akibat terkena kaca dalam rusuhan tersebut.


Tetapi lain pula kenyataan yang diberikan oleh CPO Terengganu kepada Malaysiakini pada 11 September 2007:
Ketua Polis Terengganu, Datuk Ayub Yaakob mengesahkan perkara itu ketika dihubungi petang ini.
Beliau juga menjelaskan bahawa anggota polis tersebut bukan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU), Azmi Hussein, 29, seperti yang dilaporkan sebelum ini.
Anggota polis yang dikatakan melepaskan tembakan tersebut selepas diserang 20 lelaki, dikenalpasti sebagai Wan Abdul Aziz, 25.
Dalam keadaan polis tersebut berpakaian preman dan bukan menggunakan perisai FRU yang boleh menyembunyikan identiti beliau, adalah satu perkara yang pelik sekiranya identiti sukar dikenalpasti.
Dan kalau itu bukan FRU, dari cawangan mana polis tersebut datang?


Perkara Ketiga: Kecederaan Pihak Polis

Lapor Utusan Malaysia, 10 September 2007:
Selain itu, tambah beliau, seorang anggota FRU dan seorang lagi perusuh turut dimasukkan ke hospital sama akibat kecederaan dipercayai terkena kaca dan batu.


Dalam The Star 11 September 2007 dikatakan ada alat tambahan, iaitu kayu:
About 20 men armed with sharp weapons and sticks then spotted Kons Azmi and shouted "This man is Special Branch!" before assaulting him.
SAC Ayub said Kons Azmi, 29, was beaten until he collapsed, bleeding from the head.


Tetapi sedikit berbeza dalam Utusan Malaysia hari ini, 12 September 2007:
Empat anggota polis termasuk tiga daripada Unit Simpanan Persekutuan (FRU), cedera diserang dan dibaling termasuk dengan bom api, dipercayai oleh penyokong parti pembangkang
Kenapa secara tiba-tiba datang 'bom api' sebagai bahan yang digunakan ke atas pihak polis?
Ini sekadar satu kekeliruan, dan pastinya ia menuntut penjelasan.



BERSIH mendesak agar Datuk Ayub Yaakob:
1. Bersikap professional dalam tugas beliau dan bertanggungjawab dalam setiap kenyataan yang dikeluarkan.

2. Dipersoalkan oleh pegawai polis peringkat tertinggi mengenai sikap beliau yang bertukar-tukar fakta.

3. Tidak mengulangi perbuatan yang sering menukar fakta dalam kenyataan beliau.

No comments: